Hoe drinkt België zijn koffie het liefst op het werk?
Wat zijn de koffietrends op het werk waar je als werkgever aan moet voldoen? Wij geven je een overzicht en tips. Een goede koffie is immers een goede sfeer!
Een paar jaar geleden hadden we niet voorzien dat we nu zoveel soorten koffie zouden drinken Welke koffievariant is het meest populair op het werk? We vergelijken verschillende onderzoeken. Het antwoord zal je verbazen!
Koffievarianten op het werk
Koffie is een voorwaarde op het werk. Zonder koffie zou er waarschijnlijk al snel een opstand uitbreken. Vroeger was het aanbieden van zwarte filterkoffie voldoende. Tegenwoordig komt de Belgische werkgever er niet meer zo makkelijk mee weg. De meest aangeboden koffievariaties op het werk zijn:
- lungo (zwarte koffie; 96%);
- cappuccino (70%);
- espresso (64%);
- latte macchiato (25%).
Inspiratie uit de horeca
Je zou denken dat het hier wel ophoudt, maar nee, de horeca blijft nieuwe varianten aanbieden. Zo kun je bij koffiebarretjes koffie met een smaakje bestellen, zoals vanille of karamel, ijskoffie, maar ook cappuccino met andere soorten melk, zoals sojamelk. Zolang dit zich blijft ontwikkelen, blijven mensen hun voorkeur ook aanpassen.
Het zetten van een goede cappuccino of latte macchiato is een kunst. En daarom zijn er steeds meer specialisten nodig die dit kunnen: de barista’s. Sommige bedrijven wagen zich eraan er een aan te nemen, maar zo’n ambachtelijk bereide koffie heeft wel een prijskaartje. Hebben werknemers dit ervoor over?
Een barista op de werkvloer
Uit De Koffiemonitor, een jaarlijks onderzoek van Nestlé Professional, blijkt dat Nederlandse werknemers graag een barista zouden willen hebben op het werk. Maar liefst 80 procent van de ondervraagden geeft aan gebruik te willen maken van een bedrijfsbarista die koffiespecialiteiten en latte art creëert. Gemiddeld wil men daar € 1,10 voor betalen. Dat geldt echter voor de minderheid die bereid is daarvoor te betalen. 60 procent van de ondervraagden geeft namelijk aan niet te willen betalen voor een dergelijke specialiteit. Zij geven voorkeur aan gratis koffie van goede kwaliteit.
Nu zijn onze noorderburen over het algemeen wat zuiniger dan wij als het aankomt op de geneugten van het leven. Bovendien hebben zij een traditionele koffiecultuur waarin het vanzelfsprekend is dat koffie op het werk gratis is. De antwoorden moeten dan ook vanuit dat perspectief worden bekeken. In andere Europese landen betaalt de werknemer wel zelf voor zijn kop koffie op het werk.
Vaste gewoonten
Ondanks alle koffiesoorten die worden aangeboden, blijkt zwarte koffie nog steeds het meest populair.
Sowieso geeft 79 procent van de werkende Nederlanders in het onderzoek aan vaste gebruiken te hebben bij het drinken van koffie op de werkvloer. Hoewel eenieder zo zijn vaste gewoontes heeft, verschillen koffiedrinkers onderling nogal. Volgens het onderzoek kun je koffiedrinkers grofweg onderverdelen in 4 categorieën:
- De koffieconnaisseur
Met 33% is dit de grootste groep. Dit zijn koffiekenners die het liefst altijd vers gezette koffie drinken. Als collega haalt hij/zij relatief vaak koffie voor collega’s. Zelf drinkt hij/zij vooral zwarte koffie (lungo).
- De koffietradista
Deze werknemer is een gewoontedier. Hij/zij drinkt koffie het liefst altijd op dezelfde manier, op vaste tijdstippen en in dezelfde mok.
- De koffiekameleon
De kameleon drinkt alle koffiesoorten, merken en smaken die het bedrijf biedt. Bovendien drinkt hij/zij op elk moment van de dag koffie.
- De koffiesommelier
Voor deze fijnproever is de blend en het koffiemerk het belangrijkste. Hij kijkt het meest uit naar het eerste kopje koffie van de dag. Bij voorkeur is dat een sterke espresso.
Keuze aanbod
Hoewel de meeste koffiedrinkers dus zo hun vaste gewoontes hebben, staan steeds meer werknemers er wel voor open om zo nu en dan eens iets anders te proberen. Een kwart van de respondenten wil best af en toe een smaakje toevoegen met speciale siropen zoals vanille of karamel. Ook wil een op de drie weleens een ijskoffie drinken op het werk.
Werknemers wijken dus toch weleens af van hun vaste koffie. Ze verwachten dus wel dat die aanwezig zijn. In de toekomst zal die verwachting ook gelden voor de nieuwe varianten die de horeca biedt.
Verwachtingen ten aanzien van de werkgever
De verwachting ten aanzien van de kwaliteit van de koffie is gestegen. Men accepteert geen slappe, oude koffie meer. Goede koffie is een belangrijke arbeidsvoorwaarde. Als werkgever is het daarom belangrijk hierin te investeren. Goede koffie straalt uit op je bedrijfsimago, niet alleen naar je werknemer, maar ook naar klanten.
Afgaande op bovenstaande trends moet koffie op het werk voldoen aan een aantal voorwaarden:
1. Kwaliteit
De werknemer van nu stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de koffie op het werk. Belangrijkste criteria hierbij zijn:
- Smaak
- Geur
- Uiterlijk
2. Aanbod varianten
Hoewel zwarte koffie nog het meest populair is, verwacht de werknemer (en je klanten) wel dat er meer smaakvariatie wordt aangeboden. Espresso en cappuccino worden al zo goed als standaard gezien. Latte macchiato is in opkomst.
3. Vers gemalen
Bonenmachines zijn eveneens in opmars. Aansluitend op een betere kwaliteit zien werknemers graag dat de koffie vers wordt gemalen.
De juiste koffievoorziening voor jouw bedrijf
Hoe belangrijk is koffie binnen jouw bedrijf? Heb je weleens gevraagd wat je werknemers of collega’s belangrijk vinden? Een goede koffie is belangrijk voor een goede sfeer en verhoogt tevredenheid onder werknemers.
Op onze website bieden we koffie in verschillende smaken, zowel bonen als gemalen, voor elk moment van de dag. Deze kun je eenvoudig online bestellen en bij je thuis of op kantoor laten bezorgen. Bestel direct diverse varianten en test welke het meest wordt geapprecieerd.